Plast, kartoner, metal og glas

Forløb 4

Dette forløb består af to dele, men har en fælles præsentation: Første del handler om plast og mad- og drikkekartoner, og anden del handler om glas og metal. Alle fire typer affald hører til i samme spand, men fordelt på to rum. Fælles for alle typerne er, at det er materialer, vi kan genanvende, hvis det bliver sorteret rigtigt.

Plast er nok den type materiale, vi har talt mest om i de senere år, fordi plastaffaldet er blevet et problem for miljøet. Forløbet har fokus på både at skabe forståelse for plastens positive egenskaber og at anvise, hvordan vi forhindrer, at plastik ender i naturen.

Mad- og drikkekartoner er en ny type affald, som vi i mange år har fået fortalt ikke kunne genanvendes. Det er nu muligt. Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at sortere rigtigt, og at de ser vigtigheden af at sortere mælkekartonen i den rigtige affaldsspand.

Plast og mad- og drikkekartoner

Aktivitet 1: Hvor mange kan I nævne? – ca. 30 minutter
Formål: Give eleverne en idé om, hvor meget der faktisk er lavet af plastik.

Del evt. eleverne op i grupper og sæt dem i gang med legen. Det er tilladt at nævne alt, hvad der er lavet af plastik. Det skal dog være ting, hvor størstedelen af materialet er plastik.


Aktivitet 2: Klem og kram – ca. 30 minutter
Formål: At eleverne lærer at folde mælkekartoner, så de lettere kan gøre det derhjemme.

Skaf en stor bunke mælkekartoner enten fra et storkøkken eller via eleverne selv.

Del eleverne op i grupper, som hver får en skraldespand med låg. Lad eleverne på tid dyste i, hvem der kan folde kartonerne mest, og dermed få flest til at være i spanden.

 

Opgave 1: Byg med nye materialer – 60-120 minutter
Formål: Få eleverne til at tænke over, hvad ting er lavet af, og om der er alternativer til dette.
I skal finde en række ting lavet af plast – enten på skolen eller noget, der er medbragt hjemmefra.

Hver gruppe/par skal have mindst 10 ting af plastik.

De skal nu diskutere i gruppen, om der er et bedre alternativ til plast. De skal lave en opdeling – enten fysisk eller med billeder, der viser deres holdning. Mindst en af tingene skal de prøve at lave i et andet materiale. 

Opgaven kan evt. udvides til også at omfatte mad- og drikkekartoner.

 

Glas er et ældgammelt materiale med egenskaber, vi tager for givet. Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at behandle og sortere glas korrekt, så vi kan genbruge og genanvende mest muligt.

Metal er en samlet gruppe af både sjældne og meget udbredte typer metal. Hovedformålet er at gøre eleverne bekendt med udfordringerne ved minedrifte, og skabe forståelse for vigtigheden af at genbruge og genanvende metal.

Metal og glas

Aktivitet 1: Find metal – 30-45 minutter
Formål: Eleverne skal lære at genkende metal (fra plast), og skelne mellem typer af metal
Lad eleverne bevæge sig rundt i klassen, evt. blot nogle få ad gangen. Når alle har sat sig, kan eleverne efter tur markere og fortælle om det metal, de har opdaget. Læreren hjælper med at afgøre, om det er metal og evt. hvilken slags. Medbring en magnet, så I kan afgøre, om det er magnetisk.

Aktivitet 2: Pant-jagt – 45-60 minutter
Formål: Give eleverne forståelse for pantsystemet

Aktiviteten kan udføres både med og uden turen til en butik for at aflevere pant. At aflevere panten og få en belønning for det vil øge interessen for at finde pant i naturen og på skolen.

Opgave 1: Mini-dokumentar om metal – ca. 120 minutter
Formål: Eleverne skal lære om de forskellige typer metal og deres værdi
Dette er en lidt større opgave, der kræver at eleverne har tid til at gå i dybden. Du skal som lærer på forhånd udvælge et antal typer metal som matcher antallet af grupper. Hjælp eleverne i gang med at finde information på nettet, og tag en fælles snak om, hvordan man kan lave en film om et metal.

Opgave 2: Tilbudsjagt – ca. 60 minutter
Formål: Eleverne opdager, hvor mange materialer der bruges til emballage.

Indsaml en stor bunke reklamer og tilbudsaviser og lad dem arbejde enkeltvis eller i grupper. Du skal sørge for at lave 5 fysiske plancher med de 5 piktogrammer for Pap, Metal, Glas, Mad- og drikkekartoner samt Plast.

Eleverne skal klippe varer ud og med en limstift sætte dem op på den rigtige planche.

Tag til sidst en fælles snak om, hvor der er flest ting. Er det smart? Burde man ændre noget.

 
Dette websted er beskyttet af reCAPTCHA og Google Privatlivspolitik og Servicevilkår gælder .

Jeg giver hermed samtykke til, at Favrskov Forsyning A/S må sende mig elektroniske nyhedsbreve. Jeg kan til enhver tid tilbagekalde samtykket ved at afmelde nyhedsbrevet. Dette kan gøres via link nederst i nyhedsbrevet. Læs Favrskov Forsynings privatlivspolitik.