Metal og glas
Aktivitet 1: Find metal – 30-45 minutter
Formål: Eleverne skal lære at genkende metal (fra plast), og skelne mellem typer af metal
Lad eleverne bevæge sig rundt i klassen, evt. blot nogle få ad gangen. Når alle har sat sig, kan eleverne efter tur markere og fortælle om det metal, de har opdaget. Læreren hjælper med at afgøre, om det er metal og evt. hvilken slags. Medbring en magnet, så I kan afgøre, om det er magnetisk.
Aktivitet 2: Pant-jagt – 45-60 minutter
Formål: Give eleverne forståelse for pantsystemet
Aktiviteten kan udføres både med og uden turen til en butik for at aflevere pant. At aflevere panten og få en belønning for det vil øge interessen for at finde pant i naturen og på skolen.
Opgave 1: Mini-dokumentar om metal – ca. 120 minutter
Formål: Eleverne skal lære om de forskellige typer metal og deres værdi
Dette er en lidt større opgave, der kræver at eleverne har tid til at gå i dybden. Du skal som lærer på forhånd udvælge et antal typer metal som matcher antallet af grupper. Hjælp eleverne i gang med at finde information på nettet, og tag en fælles snak om, hvordan man kan lave en film om et metal.
Opgave 2: Tilbudsjagt – ca. 60 minutter
Formål: Eleverne opdager, hvor mange materialer der bruges til emballage.
Indsaml en stor bunke reklamer og tilbudsaviser og lad dem arbejde enkeltvis eller i grupper. Du skal sørge for at lave 5 fysiske plancher med de 5 piktogrammer for Pap, Metal, Glas, Mad- og drikkekartoner samt Plast.
Eleverne skal klippe varer ud og med en limstift sætte dem op på den rigtige planche.
Tag til sidst en fælles snak om, hvor der er flest ting. Er det smart? Burde man ændre noget.